SBOIJ
        Senioren Bond Oude IJsselstreek

Gerritsens Molen Silvolde

Laurentiuskerk Varsseveld

Zicht op een van de dorpen

Mooi fiets gebied

Huis Landfort

Kasteel Wisch

Home Over SBOIJ Wat doen wij Nieuws Belastingservice Rijbewijskeuring Computercursussen Activiteiten Agenda Nieuwsbrief Verslagen Links
Jaarlijkse busreis

Na twee jaar niet op reis te zijn geweest, mochten we op woensdag 18 mei weer op reis gaan.

Om kwart over acht startte Henri Wisselink, de chauffeur, de bus van Brookhuis en begonnen we met 44 deelnemers aan de jaarlijkse reis. Helaas moesten 3 deelnemers, die zich hadden aangemeld, vanwege gezondheidsredenen verstek laten gaan.
De stemming zat er direct goed in; er werd gezellig gekeuveld in de bus. Via ‘s-Heerenberg reden we naar Wunderland Kalkar voor de eerste koffie stop. Hier werd genoten van de ”Kaffee mit herliche Kuchen”.

Vervolgens werd door het Duitse landschap met vele windmolens naar Haps in het land van Cuijk gereden. We zijn volgens de chauffeur door een van de grootste windmolenparken van deze streek gereden.
In Haps werden we ontvangen op de Aalshof. Daar stond de koffie met appeltaart op ons te wachten en werden we welkom geheten door Conny van den Besselaar. Op een vlotte en humoristische wijze heeft zij ons verteld over de streek, het leven op het Hapse land en over de “kip en het ei”. Haar specialiteit is het maken van diverse soorten advocaat die we allemaal mochten proeven, een smakelijk gebeuren.

Na alles geproefd te hebben mochten we de tuin en de kippen bewonderen en moesten aan de ”eitje-tik” wedstrijd.
In paren opgesteld moesten we proberen het eigen ei heel te houden en het ei van je tegenstander stuk te tikken. Uiteindelijk werd Sina Veerbeek winnaar van deze afvalwedstrijd en uitgeroepen tot "Eiertikkampioen".

In het ”Boothuis” van restaurant het Veerhuis te Oeffelt stond de koffietafel klaar. In alle rust en gezelligheid heeft men het zich laten smaken.
Na de lunch hebben we onder leiding van een gids een rondrit gemaakt door het Cuijkse land. Een prachtig natuurgebied met de alom bekende Maasheggen.
Het is het meest omvangrijke heggenlandschap van Nederland, waar een mozaïek van heggen, weides, drinkpoelen en oude knotbomen al eeuwen een veilige thuishaven bieden aan een bijzondere verscheidenheid aan planten en dieren. In het voorjaar een landschap met uitbundig bloeiende meidoorn- en sleedoornheggen.
De inmiddels honderden jaren oude stekelige heggen dienden als perceelafscheiding en boden hout om gereedschap van te maken.
Het was een prachtige tocht over smalle, bochtige weggetjes, waar de chauffeur zijn bekwaamheid kon tonen.

Na nog een uurtje vrij in Kevelaer te hebben vertoefd is de terugreis naar de Achterhoek ondernomen. Om half zeven kwamen we bij Ruimzicht in Zeddam aan en daar konden we de dag afsluiten met een diner.
Moe maar zeer voldaan zijn we rond 21.00 uur weer in Varsseveld aangekomen. Onderweg werden Hannie, Hetty en de chauffeur bedankt voor de organisatie en de goede verzorging van deze dag.

We kijken terug op een ”zeer interessante en geslaagde reis”.

Nevenstaande foto’s geven een indruk van deze reis.
Door met de rechter muisknop op de miniatuur foto te plaatsen kunt u de foto bekijken.