SBOIJ
        Senioren Bond Oude IJsselstreek

Gerritsens Molen Silvolde

Laurentiuskerk Varsseveld

Zicht op een van de dorpen

Mooi fiets gebied

Huis Landfort

Kasteel Wisch

Jaarlijkse busreis

“zeer geslaagde, interessante reis”, dat was de algemene mening over deze reis.

Woensdag 16 mei precies om 8.30 uur vertrok de bus met daarin 58 belangstellenden, vanaf de “Van Pallandthal” richting Genemuiden, alwaar een bezoek aan het in 1986 opgerichte “Tapijtmuseum” op het programma stond.

Om 10.00 uur werden we ontvangen in de ontvangstruimte, annex filmzaal. Onder het genot van koffie en een “Genemuiderbrok”, een lekkere koek, konden we de videofilm bekijken. Een film die de historie van het tapijt op heldere wijze weergeeft en zo maakten we kennis met de geschiedenis van de tapijt industrie; van biezen en het maken van biezenmatten tot het hedendaagse kamerbreed synthetisch tapijt en het kunstgras.
Aan de kust van de Zuiderzee tussen Genemuiden en Kampen groeiden de biezen, welke dienden als de grondstof voor het maken van de biezenmatten. De biezen zijn de bakermat van Genemuiden als centrum van de mattenvlechterij en de uitgroei tot dé tapijtstad bij uitstek.
Na deze kennismaking zijn we de fabriekshallen ingegaan en zijn ons diverse oude weefmachines en hun werking getoond. Nog steeds worden hier in dit museum matten en kokosmatten/tapijten gefabriceerd.
Het museum wordt gerund door een groep zeer enthousiaste vrijwilligers.
We hebben een goed beeld en een goede indruk gekregen van de geschiedenis en de ontwikkeling van de Genemuidense tapijtindustrie.

Om 12.00 uur zijn we doorgereisd naar Kampen en hebben ons daar aan boord gegaan van de “Veerman van Kampen”  voor een rondvaart door het natuurgebied het Kattegat.
Langs vele eilanden met talloze bloeiende waterplanten en overal watervogels. Via dit gebied zijn we het Ketelmeer op gevaren. Daar ging het tussen de eilanden van het IJsseloog door, oorspronkelijk een slibdepot, wat nu een natuurgebied is geworden. Een prachtige, ontspannende boottocht. Aan boord hebben genoten van een goed verzorgd lunchbuffet.
Na de rondvaart konden nog een poosje Kampen in voor een stadsbezichtiging.

Rond vijf uur werd de bus weer opgezocht en de reis vervolgd naar KriebelZ in Terwolde. Daar wachtte ons het Dekselse Pannetjes diner, een verrassing. De stemming was goed en er men liet zich de inhoud van de pannetjes goed smaken. Een heerlijk dessert maakte het diner compleet. Zeer tevreden en met een goed gevulde maag werd de bus weer opgezocht en gingen we weer op weg naar Varsseveld. Onderweg werden Hannie, Hetty en de chauffeur bedankt voor de organisatie en de goede verzorging van deze dag.

Mede dank zij het bijzonder goede weer , kunnen we terug zien op een zeer geslaagde reis.

Nevenstaande foto’s geven een indruk van de ze middag.
Door met de rechter muisknop op de miniatuur foto te plaatsenkunt u de foto bekijken.

T
erug naar verslagen
Home Over SBOIJ Wat doen wij Nieuws Belastingservice Rijbewijskeuring Computercursussen Activiteiten Agenda Nieuwsbrief Verslagen Links